دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ

قالب وردپرس | افزونه وردپرس | آموزش وردپرس

دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال امروزه با توجه به فراگیر شدن اینترنت و گسترش شبکه های اجتماعی بسیار مورد توجه قرار گرفته است زیرا از این طریق بسیاری از مشاغل که امکان استفاده از تبلیغات پر هزینه مانند آگهی های تلوزیونی و بیلبوردی را نداند می توانند مخاطب خود را جذب نمایند.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

آیا تابحال واژه دیجیتال مارکتینگ به گوشتان رسیده؟ چه کسانی مخاطب دیجیتال مارکتینگ چه کسانی هستند؟ چه کسانی  می توانند از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند؟ این روزها کمتر کسی را می توانید ببینید که با اینترنت سروکار نداشته باشد و روزانه از آن استفاده نکند. مردم هر روزه از سایت ها، موتورهای جستجوگر، شبکه های مجازی، ایمیل ها و… به واسطه اینترنت استفاده می کنند و می توان گفت که زندگی ها امروزه به استفاده از اینترنت گره خورده است.

این شرایط فرصت بسیار خوبی برای بسیاری از کسب و کارها فراهم می کند تا هر چه بیشتر محصولات و خدمات خود را به مشتری های خود شناسانند و در نتیجه فروش و درآمد بالاتری را کسب نمایند. گسترش اینترنت و فضای مجازی باعث ایجاد یک تعریف جدید در فضاهای کسب و کار و بازاریابی به اسم دیجیتال مارکتینگ و یا بازاریابی دیجیتال شد که از آن طریق صاحبان کسب و کارها راحت تر از قبل می توانند به مشتریان خود دسترسی داشته باشند.

در واقع دیجیتال مارکتینگ به هر فعالیتی که به صورت دیجیتالی برای تبلیغات و بازاریابی محصولات انجام گیرد گفته می شود. خب شاید این تعریف خیلی کلی و گیج کننده به نظر برسد ما در این مقاله سعی داریم شما را با مفاهیم دیجیتال مارکتینگ به خوبی آشنا کنیم.

چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟

حتما شما هم در اطراف خود افرادی را دیده اید که روزانه ساعت ها از فضاهای مجازی از طریق موبایل، کامپیوتر، تبلت ها و… استفاده می کنند. گوشی های هوشمند امروزه در اختیار همه بدون محدودیت سنی و جنسی قرار دارد محبوبیت استفاده از آن هر روز بیشتر نیز می شود و همچنین تنها یک وسیله برای سرگرمی و یا وقت گذرانی محسوب نمی شود بلکه بسیاری از امور روزمره خود را نیز از همین طریق انجام می دهیم به طوری که زندگی را برای ما آسان تر و سریع تر کرده است و همین امر باعث شده ما زمان بیشتری را به دنیای مجازی اختصاص دهیم.

بنابراین بک بستر بسیار خوب برای افرادی معرفی و ارائه خدمات محسوب می شود به طوری که در سال 2016 حدود 35% از کسب و کارها یک برنامه منسجم دیجیتال مارکتینگ داشتند و در سال 2018 بیشتر از 40 درصد به درآمد شرکت هایی که از طریق دیجیتال مارکتینگ اقدام به تبلیغات و بازاریابی کرده بودند اضافه شد.

در واقع دیجیتال مارکتینگ این امکان را به همه شرکت های کوچک و بزرگ و استارت آپ ها میدهد که تبلیغات موثری انجام دهند و شاید این امکان تا قبل از فراگیر شدن فضاهای دیجیتال فقط و فقط در اختیار مجموعه های بزرگ و با بودجه های کلان بود. این شیوه از تبلیغات نیاز به مراکز و شعب متعدد برای خدمات رسانی به مشتری ها ندارد همین امر باعث می شود که بسیار مقرون به صرفه در وقت و هزینه ها باشد.

به چه تاکتیک هایی برای ارائه دیجیتال مارکتینگ بی نقص نیاز داریم؟

 1- بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو (SEO)

بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو (SEO) یکی از ارکان اصلی دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود. به عبارت ساده تر باید بگوییم که شما برای اینکه بتوانید تبلیغات خود را به طور موثرتری انجام دهید در ابتدا باید توسط موتورهای جستجوگر دیده شوید.

بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو (SEO) در واقع افزایش رتبه وبسایت شما در صفحات جستجوگر گوگل از طریق روش های غیر پولی است و هرچه جایگاه شما بالاتر باشد امکان کلیک بر روی وبسایت شما نیز بیشتر خواهد بود. در واقع بهینه سازی موتورهای جستجو یکی از حیاتی ترین بخش های اداره تجارت های آنلاین است که بسیاری از افراد به آن توجه نمی کنند و همین امر باعث می شود که به طور کلی تبلیغات آنها اصلا دیده نشود.

به طور کلی سئو به سه دسته تقسیم می شود:

  •     سئو فنی سایت که به کدنویسی ها سایت، حجم و سرعت سایت و مواردی از این قبیل اشاره دارد
  •     سئو سایت که به ارائه محتوای مناسب به شکل متن، ویدئو، وصدا و تصویر می باشد تا سیگنال هایی برای گوگل برای درک بهتر مطالب سایت شما ارسال نمیاد.
  •     سئو خارج از سایت که شامل لینک ها و پیوندهایی می شود که شما با سایت های خارج از وبسایت خود خواهید داد.

در واقع موتورهای جستجوگر بر اساس سیگنال هایی که شما از طریق مجموعه مراحل سئو گفته شده به آن ها می فرستید موثر و مفید بودن مطالب را تشخیص داده و در نهایت رتبه سایت شما را مشخص می کند.

2- بازاریابی محتوا (Content Marketing)

در واقع دیجیتال مارکتینگ بدون بازاریابی محتوا (Content Marketing) امکان پذیر نیست. شاید شما از خود بپرسید بازاریابی محتوا (Content Marketing) چیست؟ ما در ادامه این مطلب به خوبی آن را برای شما شرح می دهیم

بازاریابی محتوا (Content Marketing) را با یک مثال برای شما شرح می دهیم.  فرض کنید شما قصد خرید نوعی از تلویزیون ال ای دی را دارید و می خواهید در مورد بهترین مارک، بهترین سایز و بهترین امکاناتی که با بودجه شما هماهنگی دارد اطلاعاتی کسب کنید. چنانچه شما در موتورهای جستجوگر کلمات را سرچ می کنید با تعداد زیادی وب سایت رو به رو می شوید که اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار شما برای خرید قرار می دهند. در واقع بازاریابی محتوا (Content Marketing) هدف مستقیم آن فروش محصولات نیست بلکه هدف آن در ابتدا آگاهی بخشیدن به افراد است. در واقع افراد صاحب کسب و کار با استفاده از بازاریابی محتوا می توانند نظرات و نگرش را نسبت به محصول خود تغییر دهند و به طور غیر مستقیم بر فروش محصول خود تاکید دارند.

3 شبکه های اجتماعی (Social Media)

وجود شبکه های اجتماعی در زندگی هر یک از ما به یک پدیده عادی تبدیل شده بنابراین می توان گفت که یکی از بهترین بسترها برای ارائه دادن دیجیتال مارکتینگ باشد. بسیاری از ما اطلاعات مورد نیاز خود را از شبکه های اجتماعی کسب می کنیم زیرا در این شبکه ها بسیاری از اطلاعات تخصصی را به طوری که برای مخاطب عام نیز قابل فهم باشد گردآوری می کنند همین امر سبب شده که تولید محتوا در شبکه های اجتماعی (Social Media) بسیار مورد استقبال قرار بگیرد و همچنین از آنجایی که بسیاری از افراد زمان طولانی را صرف حضور در این فضاها میکنند تولید محتوا در شبکه های اجتماعی می تواند راه خوبی برای نمایش خدمات و ارائه محصولات شرکت ها باشد.

4 بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) یکی از ابتدایی ترین روش های دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود. اگر این روش به درستی انجام شود می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی تبلیغات شما دارد.

مزایای استفاده از بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) در دیجیتال مارکتینگ:

  •     ارزان و سریع است. شما می توانید به راحتی به افرادی که ایمیلشان را در وب سایت شما ثبت کرده انده ایمیل ارسال کنید و آنها را از آخرین تخفیف ها و آخرین محصولات و خدمات خود آگاه کنید
  •     هنوز 91 درصد از افرادی که از اینترنت استفاده می کنند دارای ایمیل های فعال هستند
  •     تفکیک افراد به لحاظ جنس، سن و… از طریق ایمیل امکان پذیر است بنابراین شما برای مشتریانی که امکان بالفعل شدن آن ها بیشتر وجود دارد ایمیل ارسال می کنید.
  •     حدود 75 درصد افرادی که از ایمیل استفاده می کنند افراد بزرگسال هستند

رعایت اصول بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) در دیجیتال مارکتینگ می تواند تاثیر زیادی بر میزان جذب مخاطب بگذارد. موارد ساده ای مثل رعایت قواعد ضد اسپم مانند عدم استفاده از عنوان های فریبنده و یا ارائه گزینه ای برای لغو عضویت در خبرنامه و ذکر آدرس در انتهای ایمیل، همچنین رعایت عدم ارسال بیش از حد ایمیل های صرفا تبلیغاتی و… تمام این موارد می تواند شما را در انجام بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) بسیار موفق تر کند.

نوشتهٔ پیشین
اهمیت سئو و بازاریابی محتوایی در کسب و کار آنلاین
نوشتهٔ بعدی
الگوریتم های گوگل چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست